آرمان شهر

مهندسی شهرسازی پیام نور تبریز

آرمان شهر

مهندسی شهرسازی پیام نور تبریز

معرفی جامع و کامل رشته ی مهندسی شهرسازی

معرفی جامع و کامل رشته ی مهندسی شهرسازی
در سال 1400 هجری شمسی ، جمعیت کشور ما به 120 میلیون نفر خواهد رسید که 80 درصد این 120 میلیون نفر در شهرها ساکن می?شوند یعنی حدود 17 سال دیگر کشور ایران حدود 96 میلیون شهرنشین خواهد داشت. حال سوال اینجاست که آیا برای اسکان و فراهم نمودن امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این 96 میلیون نفر برنامه ریزی کرده ایم؟ در حال حاضر چطور؟ آیا شهرهای ما از حداقل استانداردهای جهان برخوردارند؟ براستی چه افرادی می توانند طرحی جامع برای شهرها و شهرک ها ارائه دهند و در آرامش روحی و جسمی شهرنشینان نقش موثری داشته باشند؟

بدون شک چنین کاری از از عهده متخصصان یک رشته برنمی آید بلکه برای ساماندهی یک شهر نیاز به همکاری و همفکری اقتصاددانان ، جامعه?شناسان ، معماران ، مهندسان عمران ، جغرافی دانان و کارشناسان رشته های متعدد دیگر است .

در این میان متخصص شهرسازی ?به عنوان سیاستگذار و مدیر متخصصان فوق ، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. متخصص شهرسازی فردی است که می تواند در زمینه طراحی شهری یا برنامه ریزی شهری فعالیت کرده و عامل توسعه شهری شود.

کارشناسی شهرسازی عبارت است از مجموعه آگاهی‌های علمی، فنی در سطح آموزش‌های عمومی حرفه شهرسازی. دانش‌آموختگان این دوره قدرت اجرایی طرح سکونتگاه های شهری و یا در حال شهری شدن را در چارچوب آموخته‌های خود دارا بوده و آمادگی لازم را در تهیه طرح‌های شهری با گروههای
تخصصی خواهند داشت.

کارشناسان شهرسازی با توجه به آموخته‌های خود می‌توانند در نهادهای مختلف شهرسازی کشور مانند دفاتر شهرسازی و فنی شهرداری‌ها، دفاتر فنی وزارت کشور، ادارات کل مسکن و شهرسازی ، کارشناسی دادگستری و ... به کار پردازند.
ادامه مطلب ...

روند تحولات جمعیت شهری مرند

روند تحولات جمعیتی شهرهای این شهرستان حاکی از رشد سریع جمعیت شهر مرند در دو دهه ی اخیر می باشد. در سال 1365 این شهر 71394 نفر جمعیت داشته که تا سال 1375 جمعیت مرند با نرخ رشد سالانه 05/3 درصد به 96396 نفر افزایش یافت و اکنون جمعیتی بالغ بر 140000 نفر را در خود جای داده است.

در خصوص رشد سریع جمعیت توسط مرند چند عامل موثر است از جمله شهر مرند با داشتن سابقه تاریخی و فرهنگی غنی و داشتن امکانات اجتماعی و خدماتی و قرار گرفتن در پل ارتباطی ایران قفقاز و اروپا ، جذابیت فوق العاده ای برای جذب جمعیت مهاجر از روستاهای قرا داغ و روستاها و شهرهای هم جوار دارد.